Vraag van Stichting Culturale in Lelystad
Ruimte te gebruiken als deelnemerslocatie voor de Tour of Art Flevoland op 04-05-okt-2025 (20-jarig jubileum)
Het blijkt niet mogelijk om eenduidig aan te geven wat wij nodig hebben, maar ik doe weer een poging.
Tour of Art Flevoland, het grootste kunstevenement van Flevoland, vindt jaarlijks plaats in het eerste weekend van oktober. Inschrijving staat open voor Flevolandse kunstenaars, maar er vindt selectie plaats op basis van onafhankelijke ballotage .
Volgend jaar zal dat de 20e editie zijn. Die zal dus plaatsvinden op zaterdag 4 en zondag 5 oktober. Hiervoor OVERWEGEN wij of we ook gastkunstenaars van buiten Flevoland als deelnemers zullen uitnodigen. Als we dat gaan doen, hebben we zeker extra locaties nodig om die kunstenaars onder te brengen. Maar ook als we dat niet doen, vallen er vaak locaties af waardoor vervanging nodig is.
Wat zoeken wij?
Wij zoeken locaties waar we tijdens het weekend van de Tour of Art 3-6 kunstenaars voldoende ruimte kunnen bieden om hun kunstwerken twee dagen lang te exposeren, waarbij zijzelf ook aanwezig zijn, en publiek langskomt om de kunst te bekijken. Tegenwoordig zijn de openingstijden van 11:00-17:30 uur. Of dat mogelijk i.v.m. het jubileum aangepast wordt, is nog niet bekend.
Daarnaast is vooraf tijd nodig voor het inrichten van de exposities. Wanneer dat gebeurt, wordt afgestemd tussen de locatie-eigenaar / -beheerder, de deelnemers en de organisatie van de Tour of Art, Stichting Culturale. Doorgaans vindt dat op vrijdag middag of -avond plaats, maar als dat beter uitkomt soms al op donderdag.
Omdat gemiddeld ca. 2/3 van alle kunstenaars kunst voor aan de wand maakt, en ca. 1/3 3D-kunst of sieraden, is het vooral belangrijk dat er voldoende wandruimte is (of te creëren is) om schilderijen etc. aan op te hangen. Dat blijkt in de praktijk op veel locaties de grootst bottleneck.
Bij locaties die aangeboden worden, komen we altijd met 2 of 3 mensen vanuit de organisatie langs om de ruimte te bekijken, en te beoordelen of de ruimte inderdaad bruikbaar is voor de Tour of Art, en zo ja hoe we de ruimte ongeveer ingericht zou kunnen worden. Beide partijen kunnen hun eerste gevoel aangeven of de ruimte inderdaad beschikbaar gesteld zou kunnen worden en of die mogelijk geschikt geacht wordt. Hierna kunnen zowel de locatiehouder als de organisatie intern overleggen over het al of niet beschikbaar willen stellen dan wel het al niet geschikt zijn van de locatie.
Meestal worden alle aangeboden locaties die geschikt bevonden worden inderdaad gebruikt. Incidenteel komt het voor dat we de ‘luxe’ hebben van meer aangeboden locaties dan we in dat jaar nodig blijken te hebben. Hoeveel locaties nodig zijn, staat namelijk nu nog niet vast. Dat hangt altijd af van het aantal kunstenaars dat inschrijft en door de selectie komt. Uiterlijk in mei worden de deelnemers ingedeeld over de beschikbare locaties. Dus uiterlijk in mei wordt bekend welke locaties gebruikt gaan worden.
Wij hebben helaas geen budget voor huur van locaties. Alle deelnemerslocaties worden ons gratis ter beschikking gesteld.
Wat wij wel bieden is PR. Locaties worden door ons als sponsoren beschouwd en behandeld, en daar doen we veel voor. We hebben sponsorpakketten, die we daarvoor gebruiken. Als voorbeeld heb ik de sponsorpakketten voor 2024 bijgesloten. (Of die voor 2025 aangepast zullen worden is nog niet bekend, maar het geeft in ieder geval een goede indicatie.) In de praktijk doen we altijd meer voor onze sponsoren dan er in de sponsorpakketten staat.
Bij bijzondere locaties of geboden extra’s is overleg mogelijk over het bieden van een hoger sponsorpakket.
https://lelystadseuitdaging.nl/wp-content/uploads/elementor/forms/66c840d34e8bf.jpg