Bedrijfsleven werkt samen tegen eenzaamheid

De Lelystadse Uitdaging organiseert van 1 tot en met 8 oktober, tijdens de Week van de Eenzaamheid, activiteiten waarbij jongeren en ouderen met elkaar in contact gebracht worden. Het is het resultaat van een mooie samenwerking met het Lelystadse bedrijfsleven en vrijwilligersorganisaties.

Eenzaamheid onder ouderen en jongeren
Eenzaamheid is een veelbesproken onderwerp onder ouderen. 200.000 ouderen krijgen maar één keer per maand bezoek. Ook jongeren ervaren eenzame gevoelens: zo’n 3-14% van de jongeren ervaart chronische gevoelens van eenzaamheid (gedurende meerdere jaren). Reden voor De Lelystadse Uitdaging en het bedrijfsleven om de handen in een te slaan en deze twee groepen bij elkaar te brengen door middel van acties tijdens de Week tegen Eenzaamheid. Tijdens deze week staat ontmoeting en verbinding centraal. Want eenzaamheid aanpakken begint met contact leggen. Iets wat zeker in tijden van corona belangrijk is.

Appeltaartje aan huis
Om jongeren en ouderen met elkaar in contact te brengen, brengen jongeren tijdens de Week tegen Eenzaamheid een appeltaartje langs bij ouderen. De gemeenschappelijke interesses staan bij deze ontmoetingen centraal. Vooraf vullen de deelnemers een vragenlijst in, waarbij zij aan de hand van de uitkomsten aan elkaar gekoppeld worden. De insteek is om een duurzame relatie op te bouwen tussen de twee deelnemers. Wellicht dat zij nog vaker een appeltaartje met elkaar gaan eten?

Diner in het Agoratheater – generatieproeverij
Ook was er op zondag 4 oktober een diner georganiseerd in het AGORA Theater voor twintig ouderen en twintig jongeren. Door de nieuwe coronamaatregelen is dit diner helaas uitgesteld. De opzet was dat de gasten tijdens een drie-gangen diner per gang samen een vraag over de verschillende generaties zouden bespreken. Als de nieuwe datum bekend is, zal deze op www.delelystadseuitdaging.nl gecommuniceerd worden.

Coronamaatregelen in acht
Uiteraard wordt rekening gehouden met alle voorzorgsmaatregelen, door middel van spatschermen, gebruik van handschoenen en mondkapjes en looproutes. Daarnaast houdt de organisatie de actualiteit en het aantal stijgende besmettingen nauwlettend in de gaten. De acties worden mede mogelijk gemaakt Werkbedrijf Lelystad, Woonzorg Flevoland, AGORA Theater, Centrada , Challenge Up, Jongeren maken de Stad!, Vilton, City Marketing Lelystad, Flevosap, de Lelystadse Uitdaging en BMMedical.

Share This