Lelystad Sponsordiner groot succes
De 4 e editie van het Lelystad Sponsordiner, dat afgelopen donderdag plaats
vond en georganiseerd werd door de Lelystadse Uitdaging, was opnieuw een
groot succes. Kwam iedereen in eerdere edities samen op een mooie locatie in
Lelystad, in deze editie dineerde ondernemend Lelystad vanuit huis met elkaar
tijdens een maatschappelijk online event dat volledig uitverkocht was. De
opbrengst maakt de sociale activiteiten van de Lelystadse Uitdaging mogelijk.
Unieke belevenis
Ondanks dat het in deze periode niet makkelijk is om op een natuurlijke manier contact
te maken, liet de Lelystadse Uitdaging zich hierdoor niet weerhouden en besloot zij tot
een online sponsorevent dat zowel maatschappelijk als culinair een belevenis moest
worden. Om een gevoel van verbondenheid te creëren, werd onder begeleiding van
Gerhard Flantua van Boerkok een ‘Lelystad Dinerbox’ samengesteld met een kant-en-
klaar driegangendiner. Zo konden ondernemers thuis uit eten en toch samen genieten.
“Juist in deze tijd is het belangrijk om met elkaar in contact te blijven. Samen eten
verbindt, ook al is het online. We hebben ook dit jaar weer veel nieuwe verbindingen
gemaakt en het was een unieke samenwerking. Alle betrokken partijen hebben alles uit
de kast gehaald om het een succes te maken. We zijn weer een werkervaring rijker”.
Aldus Simone Veldt, manager Lelystadse Uitdaging.
Online
Tijdens het diner kregen ondernemers een dynamisch onlineprogramma ‘geserveerd’. Zo
genoten ze van muzikale intermezzo’s van Elvira Keijser en luisterden ze naar
tafelgesprekken waarin sponsoren Amex Logistics en BModesto vertelden over
succesvolle matches. Zo heeft IKEA Barendrecht via Amex Logistics meubilair
beschikbaar gesteld voor huizen van vluchtelingen en heeft BModesto met corona
beveiligingsmaterialen een actie in de Week tegen Eenzaamheid ondersteund. Ook
kregen de gasten letterlijk een online kijkje in de keuken van Boerkok. Vanuit hun
nieuwe ontmoetingsruimte ‘Buitenka(n)s’ kregen zij uitleg over de (thuis)bereiding van
de gerechten. Er werd tevens teruggeblikt op een actie waarbij jongeren met een
appeltaartje op bezoek gingen bij eenzame ouderen. Jasmyn Joenje vertelde over haar
bijzondere ontmoeting en hoe jong en oud verbindt. En tenslotte vertelde Tessa van den
Brink over haar ervaringen met het werken met gedetineerden van de PI Lelystad tijdens
de voorbereiding van het dessert.
De smaak van Lelystad
Alle gerechten werden bereid met producten van de Lelystadse Boer. Ieder gerecht
vertelde een maatschappelijk verhaal en werd met passie bereid door de creatieve
Lelystadse chef-koks Jacco van der Stel, Gerhard Flantua en Tessa van den Brink. De
chef-koks werkten samen met de leerlingen van het praktijkonderwijs de Steiger en MBO
College Lelystad, medewerkers van Concern voor Werk en de Penitentiaire Inrichting
Lelystad. “Samen met gedetineerde medeburgers proberen we te werken aan hun
maatschappelijke re-integratie. De maatschappelijke initiatieven van de Lelystadse
Uitdaging zijn voor ons een voorbeeld waar we van harte op aansluiten. Samen inclusief”
aldus Pauline Krol, plaatsvervangend vestigingsdirecteur van de PIL.
Mooiere samenleving
De Lelystadse Uitdaging verbindt het lokale bedrijfsleven en maatschappelijke
organisaties met als doel de leefkwaliteit van de bewoners in Lelystad te verbeteren en
daarmee een mooiere samenleving te creëren. Met het sponsordiner werden de
activiteiten van de Lelystadse Uitdaging ondersteund, kregen de leerling-koks van
praktijkonderwijs de Steiger, de gedetineerde van de PI Lelystad en de studenten van
MBO College Leystad een onvergetelijke werkervaring én steunde de organisatie lokale
ondernemers. Dit alles in samenwerking met het bedrijfsleven, boeren, onderwijs en
burgers. Het sponsordiner werd afgesloten met de toepasselijke en krachtige boodschap:
’Samen maak je impact’.